söndag 20 maj 2012

Sommarlunch i uterummet


De två senaste dagarna har jag ägnat åt sanering av hemmet. Städa alltså. Men mängden damm som samlats här de senaste månaderna får det mer att likna en sanering. Helt sanslöst vad skitigt och dammigt det var.

Nu har jag rena fönster, dammfritt och ett nystädat uterum där jag just nu njuter av kvällssolen. Fönstren går att öppna så det blir balkongkänsla, men med den fördelen att det är lä. 
Efter städningen idag blev det lunch här ute, kokt ägg, räkor, nygjort majonnäs med massor av dill (jag fullkomligt älskar dill!), en avocadohalva och några rädisor.
Planerar som bäst middagen och jag tror det blir de handurbenade kycklinglårfiléerna med skinnet kvar, som jag köpte på Hemköp tidigare i dag. Steker dem nog i ugn, rätt och slätt.

Efter salladsdagen i fredags återgick jag i går till så när noll kolhydrater som möjligt. Visserligen blev det en del kolhydrater till frukost (kesoplättar, lite vispad grädde och hallon, enligt mina beräkningar blev det 8,5 gram kolhydrater) men sen blev det nära nog noll. Till lunch några skivor stek som jag hittade i frysen (okänt djur, eller rättare sagt, har glömt bort. Som vanligt tror jag att jag ska komma ihåg vad det är jag stoppar in i frysen men sen har jag ingen aning vad det är när jag plockar fram det) och bea, till middag några biffar på kalvfärs (+grädde och ägg) och en bit av fredagens spenatomelett.
Dagens enda kolhydrater kommer från avocadon och grädde i kaffet.

Återigen: jag är förvånad över hur lite mat jag klarar mig på och hur "osugen" jag är mellan måltiderna. Och återigen: jag inser att jag är oerhört kolhydratkänslig. Så här strikt har jag inte ätit tidigare under mina 3,5 LCHF-år, och det känns så lätt - nu hoppas jag det ger utslag på vågen också (eller måttbandet rättare sagt, eftersom jag inte äger någon våg). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar