lördag 21 januari 2012

Pannkaksfrukost


Med en rejäl pannkaksfrukost på helgen behöver man bara äta ett mål mat till under dagen. Särskilt om klockan hunnit bli elva innan man äter frukost. Som idag...
I dag fick jag också äta "riktiga" pannkakor. Som LCHFare har man ju vant sig vid att äta väldigt "äggiga" pannkakor, våfflor och "bröd". Nu är det slut med det, sedan jag igår inhandlade kokosnötsmjöl. Äntligen kan jag baka så att det inte bara känns "istället för" utan som fullvärdig ersättning för socker- och mjölrika bakverk.

Amerikanska pannkakor är en gammal favorit i vår familj. 1986 åkte jag till Hawaii och bodde där i nästan åtta månader. Där blev jag pannkaksfrälst. Fast första gången jag åkte med familjen jag bodde hos och åt frukost på restaurang, tyckte jag inte det var klokt att äta pannkakor, sirap och bacon! Sen smakade jag - och var fast. Favoriten åt vi på en restaurang i Hilo (på Big Island) som jag vill minnas hette Hukilau  - en "stack" med pannkakor (tre stycken), med krossad ananas, hackade macadamianötter och kokosnötssirap. Och gärna lite smör mellan pannkakorna. Mums...

Det är också från den tiden som mitt oslagbara recept på amerikanska pannkakor härstammar. Men i dag blev det för min del amerikanska pannkakor på LCHF-vis, och receptet hämtade jag på Marianns LCHF mat och bak. Om ni har läst Dagens Nyheter idag, så har ni nog sett recepten ur hennes kommande bakbok (går du in på DN är det lite svårt att hitta ingredienserna, leta i högerspalten ganska långt ner).
Återigen - fantastiskt att kunna dra ner på mjöl och socker och ända kunna äta något gott, utan att det känns som ett substitut.

Här är Marianns pannkaksrecept, som blir sex pannkakor. Jag gjorde halv sats, och orkade äta två pannkakor. Den tredje sparar jag till mellis.

  • Vispa 4 ägg riktigt fluffigt. Blanda ner 0,5 dl grädde och 50 gram smält smör.
  • Blanda 1/4 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker), 1 tsk bakpulver och 0,5 dl kokosnötsmjöl. Rör ner i äggsmeten och rör om ordentligt. 
  • Stek på medelvärme (gjutjärnspanna och smör).
  • Vispad grädde och hallon smakar finfint till.


För er som inte vill slösa kokosnötsmjöl på familjemedlemmar som fortfarande tycker det här med LCHF är knas, kan med fördel göra traditionella amerikanska pannkakor till dem.

  • Vispa 2 ägg riktigt fluggiga.
  • Häll i knappt 2,5 dl vetemjöl, 2 dl mjölk, 2 msk olja eller smält smör, 1 msk socker (hoppar jag över ibland) 3 tsk bakpulver och 0,5 tsk salt i äggsmeten. 
  • Stek på medlevärme, knappt 0,5 dl smet per pannkaka.


Det som är så finfint med det här receptet är att man inte behöver blanda de torra ingredienserna för sig själv i en egen bunke först. Det är bara att hälla ner allt i samma pyts, och det blir inga klumpar. Hemligheten - och det gäller även vanliga pannkakor - är att vispa äggen ordentligt först. En hemlighet som jag lärt mig av en kock för längesen. Är sedan dess förundrad över att det i alla pannakaksrecept står att man ska vispa ihop mjöl och mjölk först - då blir det klumpar. Men vispa äggen först och ner med mjölet sen, så får du en klumpfri smet! Ibland kan man behöva ha i pyttelite mjölk i äggen för att man ska kunna röra ihop det med mjölet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar