fredag 20 januari 2012

Chilipasta utan pasta

Fredagkväll och det är första gången på säkert en månad som jag ska laga riktig middag till mig och barnen (vet, det låter konstigt men det har varitjul, vi har varit hos mina föräldrar, i Egypten och så har barnen varit 1,5 vecka hos sin pappa nu).
Hittade några skivor picnicbog i frysen, och eftersom Gulliver ville ha pasta, blev det ikväll Gräddig chilipasta. Minns inte alls var jag hittat receptet, har skrivit in det i min receptbok. Enkelt är det iallafall:
Strimla 400 gram fläskkött (fläskfilé, färsk skinka eller nåt annat) och stek. Skiva en röd lök och hacka två vitlöksklyftor, stek. Blanda köttet och lök, häll i 2 tsk kinesisk soja, 1 msk kalvbuljong och 1/2 tsk sambal oelek (1 tsk om det ska vara vuxenstyrka på rätten) och sammanlagt 2,5 dl grädde + crème fraîche. Lite svartpeppar på det hela och så låter man det puttra några minuter. Klart!
Barnen fick pasta till, själv nöjde jag mig med lite grönsskspynt. Och rätt mycket sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar