måndag 16 januari 2012

Favoriter i repris

Favoriter i repris i kväll, både vad gäller sovel och tillbehör. Rostbiff för tredje dagen i rad - ja, det blev lite över från pappas mottagning i lördags. Och så mitt favorittillbehör - blomkålsmos. Funkar i alla lägen och är väldigt gott. Lagar man lite extra av det, kan man nästa dag göra soppa av det.

Något exakt recept på blomskålsmos har jag inte, beror lite på vad som finns hemma. I dag kokade jag blomkål, hällde av vattnet, i med en skvätt vispgrädde och så körde jag allt slätt med stavmixer. En rejäl klick med färskost (med gräslökssmak den här gången) och så riven gräddost. Salt och peppar.

Det blev en förrätt också, en enkel sallad på tomat, mozzarellaost och en god olivolja.

I morgon blir det sista dagen med rostbiff : )

2 kommentarer:

  1. Jag har käkat pepparrotsfisk tre dar på raken nu, haha! Jag tycker det funkar bra att käka samma rätt flera dar, det betyder att jag slipper laga mat så himla ofta!=)) Jag brukar göra mos på broccoli/blomkål/spenat, kan verkligen rekommenderas - om man gillar alla tre ingredienserna vill säga.=)

    SvaraRadera
  2. Visst funkar det bra! Jag har ätit rostbiff för fjärde dan i rad...
    Ja, jag brukar variera moset ibland och ha i även broccoli. Men spenat har jag aldrig provat, men ska definitivt göra det!

    SvaraRadera