måndag 24 januari 2011

En riktig festmåndag

I dag har jag ätit en massa god mat. Det gör jag i och för sig varje dag, men i dag blev det liksom lite extra gott, så här en helt vanlig måndag.

Frukost Till frukost gjorde jag min son Gullivers favoritomelett, som han brukar vilja ha till frukost ibland. I den är det tomater i bitar, strimlad skinka och purjolök. Jag brukar göra som han lärt sig på hemkunskapen: ner med allt i en bunke, knäck i äggen (fyra sammanlagt till oss två) och häll i grädde, salt och peppa, vispar om och sen häller jag det i en varm stekpanna.
Jag var bara tvungen att smaka på blodgrapen som Julius åt och apelsinen som Gulliver åt; när man skär upp citrusfrukter börjar det verkligen att läska sig i munnen. Och så drack jag förstås te med grädde i. Lunch Till lunch blev det rester från söndagsmiddagen: kalvstek (gjord på kalv från Mälardalen, det kändes bra, extrpris dessutom), gräddsås, kokt broccoli och blomkål, ugnsstekta morötter och rödlök.
Mellis Hade tagit med mig lite enrisrökt korv och prästost i kuber. Kaffe med grädde.

Middag Jobbade lite för sent, fick skynda mig till affären. Gulliver hade önskat sig "kyckling, potatis och någon sås, det blir bra". Jag som i princip aldrig köper färdiglagad mat handlade både grillad kyckling och pommes frites. Hem och in med potatisen i ugnen och så lagade jag min basilikasås som passar till i stort sett allt. Här är receptet:
Värm 2 dl crème fraiche och ha i drygt 1/2 buljongtärning (grönsak eller kyckling) och en liten pressad vitlöksklyfta. Ha sen i bladen från en kruka basilika och mixa med stavmixer. Smaksätt med peppar (kolla också om det behövs salt).
Och hur gott är det inte att äntligen - ja, jag säger äntligen, efter alla viktväktarår och stenhård koll på fett - få äta skinnet på kycklingen. Så gott! I stället för pommes tog jag en tomat, en halv avocado och lite gröna oliver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar