måndag 9 mars 2009

Bästa tillbehöret

Jag var på kalas i går, min systerdotters fyraårskalas. Eftersom min syster också är LCHF:are var det inga som helst problem, vi åt god squashgratäng med fetaost och grädde, och smaskig (och oerhört mäktig) chokladkaka (utan mjöl och socker) med hallon. Naturligtvis kommer vår "diet" alltid på tal, och en aspekt som framfördes, och som jag själv läst om, är att den här dieten är väldigt "animalisk" och förödande ur ett globalt perspektiv.
Men min upplevelse är att jag inte alls äter mer kött nu än tidigare. Jag äter visserligen mer animaliskt fett än tidigare (grädde, ost, smör), men i övrigt är det bara pastan, potatisen, riset etc som jag tagit bort och ersatt med mer grönsaker samt fett.

Häromdagen gjorde jag klyftpotatis åt barnen (de älskar det), och stekte fläskkotletter (som de också älskar). Till mig gjorde jag mitt favvotillbehör: blomkålsmos. Det gör jag så där lite på en höft. Kokar några blomkålsbuketter mjuka, häller av vattnet, kör slätt med mixerstaven och blandar i det som finns hemma: grädde eller creme fraiche, i värsta fall mjölk om jag inte har något annat. Sen ska det vara ost av någon sort: riven hårdost, gärna lagrad, eller färskost, typ Philadelphia (som gärna får vara smaksatt). En klick smör. Som vanligt: man tager vad man haver. Lite salt och peppar, och vips har man ett mos som är mycket godare än potatismos.


Japp, så här smaskigt kan det bli. Blomkålsmos, stekt fläskkotlett, ugnsbakad fänkål och sallad på tomat, fetaost och basilika. Och fläskskotletten kan jag med gott samvete numer även äta de allra godaste delarna på. Fettet alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar