söndag 15 januari 2012

Världens godaste chokladkaka

Igår firades min pappas 90-årsdag med öppet hus. 99 personer skrev i gästboken och min syster och jag skötte köket. Stressigt!
Nu sitter jag och tar en kopp kaffe och äter en liten bit LCHF-kladdkaka, som jag bara måste dela med mig receptet på! Både syrran och jag har tidigare provat olika varianter med färskost i, men nu har vi hittat rätt! Världens godaste kaka!

Smält 200 gram 70% choklad (går bra med ännu mörkare choklad) och 200 gram smör på svag värme.
Vispa 4 ägg och 1 dl sockerersättningsmedel, t ex sukrin (räcker med 1/2 dl säger syrran, som är den som bakat kakan ett par gånger).
Häll i chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund (det är viktigt att vispa ett tag, och inte bara röra ihop som när man bakar vanliga kakor).
Häll i springform och grädda i 200 grader i 6 minuter (inte mer!). Låt stå kallt.

Det är ingen idé att prova med en sticka om kakan är klar, för det är först när den svalnat och stått i kylen som den får sin rätta konsistens.

Syrran lyxar till med tryffel och valnötter på kakan: koka upp 1 dl grädde, ha i 100 gram choklad så att den smälter och en smörklick. Bred på kakan,strö över nötter och ställ kakan kallt.
Servera sedan med grädde och bär och njut!
Receptet kommer från bloggen 56 kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar