söndag 22 januari 2012

Söndagsstek

Bästa och godaste söndagsmaten är en klassisk stek, med sås och kokta grönsaker.
Idag gjorde jag steken på fläskkarré, brukar köpa det ganska ofta. Det blir så härligt knaprig stekyta när den får stå i ugnen länge (två timmar drygt tog det för en stek på 1,2 kg att komma upp till en innertemp på 80 grader, i 175 graders ugnsvärme).
Barnen fick även klyftpotatis och gelé och det är det här som är så bra med LCHF: sällan jag behöver laga olika mat åt mig och barnen. Det är bara att hoppa över kolhydratstillbehören.
Det enda jag tycker är knepigt är att få till rätt konsistens på såsen. Har provat att reda med en äggula, blev ok. Idag provade jag att reda med lite kokosnötsmjöl, men tog kanske för lite för såsen blev inte så tjock. Men som så mycket annat, man vänjer sig med lite tunnare såser också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar