lördag 19 maj 2012

Salladsdag

I går hade jag och Maria vår vårliga shoppingdag. Vi tar en sådan varje vår och höst. Egentligen ska den ligga lite tidigare på våren, så att det är någon mening med att handla vårkläder. Nu tycker vi att reorna ligger allt för nära i tid för att det ska kännas vettigt att handla en massa. Ett par skor var blev det i alla, och några toppar från vår favoritaffär Jackpot.

När det var dags för lunch (sen sådan) hade i hunnit till Östermalmstorg och vi gick in i Östermalmshallen för att hitta något. Det blev en sallad med alldeles för mycket grönsaker.... Sallad, tomater, gurka, räkor, ägg, avocado, sparris och en pesto-dressing på det (och lite extra olivolja).

Sen följde jag med Maria hem och på kvällen blev det grillade kycklingspett där, med risonisallad. Jag fick göra min egen sallad, med tomat, gurka, paprika och fetaost. Och så fick jag av den goda dressingen (olivolja mixad med färsk basilika och vitlök). 

Ganska mycket sallad alltså, men jag tycker ändå det känns som en okej dag. Det som kanske inte var okej på det var två glas vin. 

Bilden här är på det jag åt i fredags kväll. Gjorde en ugnsomelett (ägg, grädde och mycket riven ost) med färsk smörfräst spenat. Spenat ska köpas i plastkassar, så som husmödrarna i Frankrike gör på marknaden. Futtiga 80-gramspåsar ger jag inte mycket för - ska spenaten användas i mat krymper den ju oerhört mycket. Därför blev jag glad när jag häromdagen hittade påsar med 500 gram på Lidl. Köpte en sådan och lagade dels smörfräst lättstuvad spenat som räckte till två måltidern, och så den här ugnsomeletten som nog blir tre måltider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar