lördag 12 maj 2012

Fredagsburgare


Fredagkväll och bara en son hemma. Noll fantasi vad gällde matlagningen, drog med mig 14-åringen till affären för att få hjälp att komma på något, och lite bärhjälp (har sagt att han snart får gå och köpa mjölk själv).
Jag gjorde för ett tag sedan kycklingburgare som båda sönerna gillade, så väl i affären kom sonen på att det skulle han vilja ha. Sagt och gjort.

Det som nog gör den här kycklingburgaren till något lite extra, är att man tar ett halvt paket bacon och kör till "färs" i matberedaren och blandar det med kycklingfärsen (400 gram). Sedan det behövs det lite salt (3/4 tsk är lagom), blanda väl och stek. Eftersom det är kycklingfärs är det väldigt viktigt att de blir helt genomstekta, och det bästa sättet har jag upptäckt, är att först steka dem i stekpanna, någon minut på varje sida, och sedan steka färdigt i ugnen, 200 grader i tio minuter. Då kan man lägga på bacon direkt på burgaren så att det steks i ugnen.

Min burgare åt jag i salladsblad, med brieost, avocado, rödlök, bacon och lite färsk basilika.

I går blev för övrigt en dag med mer mejeriprodukter än vad jag de senaste tio dagarna. Eftersom äggen var slut blev det inga stekta sådana till frukost. Hade ett kokt ägg som jag åt, och så en tallrik tioprocentig youghurt. Efter jobbet skulle jag ut och springa och behövde lite påfyllning i magen, så jag tog lite youghurt. På kvällen, vid fredagsfilmen, då Julius smaskade på chips, vill jag också "unna" mig någonting. Då blev det en skål youghurt med vaniljpulver. 

Gårdagens mat
Frukost En tallrik  grekisk youghurt med kardemumma, ett kokt ägg
Lunch Kalvrostbiff i jobbets restaurang (jag plockade de bitar som hade mest fett på sig - jättegott!, varma bönon och sparris. Vitkålssallad.
Mellis En skål grekisk youghurt
Middag Kycklingburgare. En skål grekisk youghurt med vaniljpulver.

Två koppar kaffe med mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar