söndag 13 maj 2012

Äggmjölk - dagens upptäckt!

Jag har under åren med LCHF hållt fast vid mjölk och grädde i kaffet. Men nu när jag försöker minska ytterligare på kolhydraterna, måste mejeriprodukterna plockas bort. Men svart kaffe kan jag inte dricka.
Så, efter att ha googlat och läst om äggmjölk bestämde jag mig för att ge det en chans.
Så här gjorde jag: mixade två stora ägg, blandade i 50 gram smält kokosfett och mixade medan jag hällde i 2,5 dl kokande vatten och sedan knappt 1 dl kallt vatten (för att proteinet i ägget inte ska koagulera).
Smakar absolut ingenting! Men med en rejäl dos vaniljpulver i smakar det lite lagom sött och mer mjölkaktigt. Och i morgonkaffet funkar det jättebra! Tycker inte det smakar vanilj av kaffet alls, trots den stora mängden vaniljpulver jag råkade ha i.
Dagens positiva överraskning med andra ord! Det här kommer jag definitivt att göra om.

2 kommentarer:

  1. aha, man kan ha det i kaffet... får testa.. tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ja, det funkar. Men det blir lite blaskigare än med mjölk eller grädde, så nästa gång jag gör det så tar jag nog lite mindre vatten.

    SvaraRadera