måndag 16 juli 2012

Total kollaps

Semester med sönerna, en vecka i Göteborg och
Göteborgs skärgård. Planerar och förbereder maten - dels för att slippa lägga en massa tid på att fundera på vad vi ska äta, dels för att jag enkelt ska kunna äta LCHF hela veckan.
Gör majonnäs, steker kesoplättar och packar en hel kylväska full med mat som vi släpar med på tåget.
Redan första kvällen på Donsö äter jag glass (se föregående inlägg). Likaså andra kvällen (måste ju äta upp det som finns kvar av den). Sen är det bra.

Vi åker in till Göteborg några dagar och bor på vandrarhem. Vill göra det enkelt för mig, eftersom vandrarhem sällan inbjuder till någon avancerad matlagning. Kokar ägg "hemma" på Donsö, steker kesoplättar för flera dagar (och pannkakor till barnen). Första frukosten på vandrarhemmet: tre kokta ägg och majonnäs. Det står mig upp i halsen. Majonnäs till frukost - fy och nej, det är inte gott, men jag får i mig det ändå.

På Liseberg bestämmer jag mig för att vi ska äta glass - men innan det blir verklighet har jag vunnit en påse dajm. Åh, som jag älskar dajm! Det blir dajm istället gör glass och större delen av påsen sätter jag i mig.
På kvällen ska vi äta middag på restaurang och Gulliver vill äta italienskt. Eftersom det redan är en "förlorad dag" kan jag lika gärna äta mer kolhydrater (min bror förstår inte den där logiken - den är förmodligen kvinnlig). Det blir pasta även för mig.

Frukost nästa dag: ett kokt ägg och en stor smörgås. Hönökaka. Vad gott! Och vad sött det smakar! Är det sånt här jag ger mina barn?

Gör mackor och tar med till Liseberg (ja, vi är där två dagar.... Jag är lika förtjust i att åka karuseller, som barnen är). Mackor även till mig... När vi fikar åker även bakburken fram. Jag tar en Oreo. Egentligen inte så god, upptäcker jag, men tar en till.
Senare på dagen måste Gulliver få en nöd-hamburgare. Blodsockret är nere vid fotknölarna. Han orkar inte med sin pommes frites, men det gör jag.

Tillbaka på Donsö på kvällen äter vi chili (http://www.dn.se/mat-dryck/recept/hollywood-chili-pa-hall) som jag kokat rejält av hemma och fryst in. Barnen fyller tortillabröd med chili, majs, gurka, ost och youghurt. "Inget bröd till mamma" säger de, och jag håller med. Nu är jag klar med mina utsvävningar. Känner mig helt nöjd efter två dagar av kolhydratssvullande.
LCHF på semestern är lätt i teorin, men svårt i praktiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar