söndag 12 februari 2012

Tv-middag med kyckling

Dagens middag ser lite halvblek ut på bild, men den var riktigt god - och lättlagad. Hade koll på herrarnas skidstafett samtidigt som jag lagade den och sen avnjöt jag middagen framför tv:n. Tyvärr var det ju den där hopplösa norrmannen som gick i mål först. 

Nåja, så har lagade jag till maten:
* Tog ett majskycklingbröst, skar en skåra och stoppade i rejält med Kvibille gräddädel. Saltade och pepprade på båda sidor, strödde riven parmesanost ovanpå och så fick det stå i 25 minuter i ugnen, 175 grader. När det var drygt tio minuter kvar ställde jag in en portobello-svamp med vitökssmör ovanpå. Medan svampen och kycklingen stod i ugnen, wokade jag purjolök och salladskål tillsammans med finhackad grön chili och pressad vitlök. På slutet stänkte jag över lite kinesisk soja, för sältans skull. Voilà!

Det är märkligt hur olika grönsaker kan smaka och kännas, beroende på hur man skär dem. Jag brukar alltid skära purjon i skivor, men i dag strimlade jag den på längden och det blev faktiskt goda på något märkligt vis.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser gott ut!
    Det lät verkligen smarrigt :)

    SvaraRadera
  2. Det var smarrigt! GJorde sig även bra som lunchlåda!

    SvaraRadera