måndag 6 februari 2012

2 x fisk i dag

Jag är ingen stor fiskätare. Åt överhuvudtaget inte fisk förrän jag var i 18-årsåldern - det enda jag petade i mig i fiskväg som barn var paneringen på fiskpinnarna. Känner mig fortfarande väldigt duktig när jag äter fisk. Och i dag blev det två gånger dessutom.

Vi lyxade till det på lunchen, gick till nya Scandic på Vasagatan-Kungsgatan. Deras luncher i restaurangen Grand Central kan verkligen rekommenderas. I dag hade vi spanat in menyn och visste att det fanns både fläskkarré och torsk på menyn. Visserligen är lunchen där lite dyrare än en vanlig lunch i Stockholm - 115 kronor - men det är faktiskt värt de extra pengarna, särskilt om man betänker att man får pynta 90 spänn för en sallad på ett simpelt kafé.

För de 115 kronorna får man en jättefin salladsbuffé och tre varmrätter (kött, fisk, vegetariskt), som man kan äta obegränsat av. Bubbelvatten och kaffe ingår.

Började med en bit torsk, för går jag på köttet först tycker jag det är svårt att känna lust att äta fisk sen. Men torsken var så himla god (ångkokt, serverad med ägg och räkor) att jag tog mer av den. Och hoppade över köttet helt och hållet.

På väg hem från jobbet ringde jag hem och gav barnen i uppgift att börja matlagningen. De har önskat sig fiskpinnar ett tag (vet inte varför de inte fått det på jättelänge, fått för mig att både inte gillar det) så det kändes som en bra matlagningsuppgift för dem (11 och 13 år gamla). När jag kom hem hade de stekt massor av fiskpinnar så jag insåg att jag nog skulle behöva hjälpa till med att äta upp dem.

Stuvade spenat på vanligt vis till dem, men tog bara creme fraiche och hackad spenat till mig och värme ett tag. Och till det fyra fiskpinnar - som jag petade bort paneringen på : ) Kände mig inte helt mätt efter denna middag, så jag fyllde på med avocad, ett ägg och och en bit ost. Den här middagen hörde inte till en av mina bättre, och definitivt inte en som gör sig på bild. Tyvärr glömde jag att ta bild på den goda lunchen, men nästa gång det är torsk på Grand Central går jag dit igen. Och då lovar jag en bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar