måndag 13 februari 2012

Lite om vanilj


En bekant, ursprungligen från Frankrike, men bosatt i Sverige sedan många år tillbaka, sa en gång att vi svenskar är galna i vanilj och har vanilj i allt. Att för oss är naturell smak detsamma som vanilj. Jag vet inte om hon har rätt, och att vi är mer förtjusta i vanilj än andra, men det är onekligen svårt att tänka sig vaniljglass utan vanilj eller vaniljsås som inte smakar annat än sött. Och ja – jag älskar vanilj. Strör ofta lite vaniljpulver på min frukostyoughurt, blandar vispad grädde med cream cheese och vaniljpulver och äter med lite hallon till efterrätt. Till exempel.

Men det är skillnad på vanilj och vanilj. Jag använder i min LCHF-matlagning och bakning enbart vaniljpulver och vaniljstänger. Vaniljsocker går bort – det består till allra största delen av florsocker och innehåller väldigt lite äkta vanilj. Med vaniljstänger och vaniljpulver får man all den goda vaniljsmaken, men slipper sockret.

Det vaniljpulver jag använder är ekologiskt. Jag köper det på Coop, men det finns säkert på andra affärer med, jag har bara inte kollat. Det består av enbart mald vaniljstång, inga tillsatser alls.

Vaniljstänger brukar kännas som en lyxig extravagans – en enda vaniljstång kostar i min Hemköpsbutik 29 kronor! Men för ett tag sedan fick jag en förfrågan från en bekant om jag ville vara med och köpa vaniljstänger från Vaniljimporten. De importerar ekologiskt odlade vaniljstänger från Madagaskar – och priset blir otroligt mycket lägre än vad du någonsin kan hitta i en butik.
Ju större mängd man köper, desto bättre pris. Ett kilo vaniljstänger kostar 920 kronor. En vaniljstång väger ungefär 4 gram, så på ett kilo går det 250 vaniljstänger. Det blir ett styckepris på 3,70. Nöjer man sig med ett halvt kilo vaniljstänger blir styckepriset en krona mer, men fortfarande erhört mycket billigare ä butikens 29 kronor!
Min väninna tog upp beställningar i hela bekantskapskretsen  och la in en storbeställning. Jag köpte 20 vaniljstänger för 100 kronor av henne och med det fantastiska priset blir äkta vaniljstång en vardagslyx som man verkligen har råd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar