söndag 26 februari 2012

Pestopasta

Ja, då har även jag provat på det som verkar vara det senaste på LCHF-fronten: LCHF-pasta.
Innan ni får receptet ska ni få mitt betyg: okej men inte mer. Liknar mer omelett än pasta. Typisk "istället för"-grej, som ändå fyller en funktion när man blir sugen på pasta med pesto eller spagetti carbonara. Förmodligen något jag kommer att göra fler gånger trots allt, för att jag ibland saknar ett tillbehör när jag gör en god pastasås till barnen, och jag själv får nöja mig med kokt broccoli istället för pasta (jag är så tröööött på kokt broccoli!
Så här gör man: vispa 2 ägg fluffiga, vispa i 65 gram cream cheese och rör sen ner 1/4 dl fiberhusk. Häll ut på ett bakplåtspapper, bred ut. Lägg sen på ett till bakplåtspapper och kavla ut smeten så den blir rätt tunn. Låt bakplåtspapperet ligga kvar ovanpå smeten och grädda mitt i ugnen, 150 grader i tio minuter.
Sen kan man strimla "pastan" och blanda ner i en sås.
En omgång verkar räcka till tre måltider för mig.
Idag gjorde jag en sås med hemlagad pesto (basilika, mandel, vitlök, parmesan och olivolja som jag körde i mixern). Tog ett par matskedar pesto, en skvätt grädde och lite smetena som jag värmde, blandade ner strimlad "pasta", halverade cocktail-tomater och en halv avocado i tärningar. Helt okej - tack vare den supergoda peston som jag gjorde en rejäl laddning av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar