fredag 17 februari 2012

Hamburger-fredag


Några särskilda fredagsmystraditioner à la taco har vi inte, även om det emellanåt blir just tacos. Hemlagade hamburgare står också högt i kurs och eftersom jag bakade LCHF-hamburgerbröd/tekakor i söndags så fick det bli hamburgare ikväll.
I vanliga fall brukar jag äta hamburgaren utan bröd och då blir det med kniv och gaffel, eller mellan salladsbald. Och så ska det vara ost, majonnäs, bacon, tomat, rödlök och avocado på. Smarrigt värre.

Receptet till hamburgerbröden hittade jag på Marianns LCHF. Mina blev ganska tunna så det var lite svårt att äta med händerna. Smakmässigt passade de inte hundra som hamburgerbröd, tror de är godare att äta som tekakor. Jag brukar alltid äta två hamburgare, men orkade bara med bröd till en av dem, det mättade rätt bra.

Yngsta sonen tycker om hamburgerdressing och när jag för något år sedan skulle köpa en tub, så läste jag ingredienslistan - och så blev det inget köp. Jag gör egen dressing  i stället (på hemmagjord majonnäs - köper inte det sedan jag även där läst ingredienserna)  han tycker den är jättegod - det tycker jag med.
Receptet lite sådär på en höft:
Lite finhackad röd lök
Rejält med finhackad smörgåsgurka/saltgurka/ättiksgurka (det som finns hemma!)
Majonnäs - så att det blir lagom såsigt
Chilisås - så att det blir lagom färg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar