fredag 24 februari 2012

Äntligen fredag!

Och äntligen pizza! Just pizza kan jag sakna väldigt mycket i mitt LCHF-liv. Har gjort någon variant med omelettliknande botten förut, men det var verkligen "istället för" och mest något att lägga godsakerna på. Men med kokosnötsmjöl går det ändå att få en brödliknande botten.
Ikväll blev jag väldigt sugen på just pizza och googlade lite på LCHF-pizza.
Jag fastnade till slut för Marianns recept på pizzabotten, http://mariannslchf.se/marianns-variant-av-lchf-pizza/. På den la jag champinjoner och bacon stekta med vitlök, rödlöksringar, skivad mozzarella och rejält med riven ost.
Tomatsås gör jag på enklaste vis: tar tomatpuré och rör ut med kallt vatten (kanske dubbelt så mycket vatten som tomatpuré) och kryddar med lite paprikapulver, salt och oregano.
Gjorde en pizzasallad på spetskål och vinägrett till.
Gott - men ska jag vara ärlig så är jag inte jätteimpad av kokosnötsmjölet. Tycker det passar bäst i de lite mer kak- och efterrättsliknande saker jag gjort (pannkakor, citronsockerkaka och semlor) än det bröd jag bakat på det (hamburgerbröd, roströd och pizzabotten). Men det är helt okej även där och framförallt slipper man bröd och bakverk som bara smakar ägg.

2 kommentarer:

  1. Har du testat meatzza? När man läser om det så låter det helskumt, men det är jättegott! Se till bara att botten blir riktigt tunn.:)

    SvaraRadera
  2. Såg recept på det och tyckte det verkade lite konstigt... Men jag tror dig, säkert gott! Ska prova det någon gång.

    SvaraRadera