lördag 19 februari 2011

Våffelfredag

Häromkvällen skulle jag göra ett inlägg, så jag satte mig vid datorn och började göra något annat och sen glömde jag helt enkelt bort att skriva något! I går kväll tog jag en bild på maten som jag tänkte lägga ut, men så var jag så trött att jag inte orkade skriva något. Men gårdagens matbild får ni här i stället.Ja, visst är det en våffla. En LCHF-våffla med björnbär och grädde. Hade ingen matinspiration alls i går, tittade i en receptbroschyr från Arla och hittade en fisksoppa. Föreslog det, men Julius undrade om jag inte kunde göra svampsoppa istället. Absolut. Har halva frysen full med svamp, både från i höstas och från hösten 2009. Nu gick de sista trattkantarellerna från 2009 åt, liksom sista förpackningen med sotvaxskivling.
Gjorde soppa på enklast möjliga sätt. Fräste svamp, skivad purjolök och en vitlöksklyfta i smör, hällde på mjölk och en buljongtärning och så fick det koka ett tag. Körde med stavmixer så att det blev slätt, hälllde i grädde och kryddade med salt och peppar, och så en liten skvätt sherry. Det hela fick koka upp och sen var det klart att servera.

Frågade barnen vad de ville ha för efterrätt och då önskade de våfflor. Gjorde vanliga våfflor åt dem, och LCHF-våfflor till mig: vispa 2 ägg, blanda i 1 dl kokosmjöl (man kan ta kokosflingor och köra i mixer, eller leta på någon "invandraraffär", till exempel Taj Mahal på Kammakargatan 40 i Stockholm), 25 gram smält smör och 3/4 dl grädde. Låt stå och svälla ett tag innan du gräddar.
Helt okej ersättning för mjöltunga kolhydratstinna vanliga våfflor, men har en liten papprig konsistens. Jag har sett andra recept på LCHF-våfflor också, det är bara att googla lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar