söndag 13 februari 2011

Kakkalas hos Johannes

Häromdagen fyllde min systerson Johannes fyra. Det skulle firas med tårtkalas i dag för släkten. Såna där tillställningar kan ju vara ganska plågsamma för ett kakmonster som jag. Trista också. För även om sötsuget inte längre finns där - hur kul är det att sitta och äta en ostskiva och dricka kaffe, när de andra smaskar i sig muffins, chokladbollar och tårta?
Men eftersom min syster också är LCHFare, liksom vår svägerska, och syrrans svägerska är glutenintolerant, fanns det ett härligt utbud även för mig. Se bara!


Muffins, kokostoppar, chokladbollar och gräddtårta med hallon. De här bakverken blir naturligtvis inte helt kolhydratfria. Istället för mjöl använder man till exempel kokosflingor och nötter. Däremot är de helt sockerfria, min syster använder sukrin.
Kokostopparna är det vanliga receptet ur Sju sorters kakor, men med surkin i stället för socker. Har man vant sig av med att äta sötsaker, kan man dra ner på mängden sukrin rejält.
Behovet av att äta kakor och tårtor när man gått över till LCHF är minimalt, men att fika är ju mångt och mycket en social grej och det blir lite tråkigt om man måste sitta och titta på de andra som smaskar i sig. Dessutom är bakning något som jag kan sakna. Vill man ha lite inspiration till LCHF-bak finns det en hel del på lchfrecept.com.
Dagens meny:
Frukost Mezeyoghurt med kardemumma, några ostskivor, te med grädde
Lunch Kokt broccoli, sås på stekt fläsk i tärningar och grädde
Mellis Kakfika, se ovan!
Middag Coleslaw, stekt kort

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar