söndag 6 februari 2011

Bjuden på middag av sonen

I julas fick jag Allt om mats nya kokbok i julklapp. Min äldsta son, Julius (13 i april) bläddrade igenom den och hittade flera rätter som han ville laga. Hans matlagningsintresse har väckts den senaste tiden.
I dag sa han att kan skulle laga middag alldeles själv. Hamburgare skulle det bli - och inte nog med att han skulle göra egna hamburgare, han skulle baka bröden också! När det var dags för degen att jäsa gick jag ut på promenad och sa "om tjugo minuter kan du baka ut dem". Det fixade han galant.
Själv fick jag ju inget bröd, utan burgarna serverade i isbergssallad, med avocado och coleslaw (som jag hade gjort själv). I vanliga fall brukar vi ställa fram allt på bordet och alla får bygga ihop sen egen hamburgare. Men i dag var det Julius som gjorde allt och serverade färdiga hamburgare. Så här såg min tallrik ut: Till efterrätt skulle det bli fruktsallad. Julius hade läst i en bok om hur man bäst kärnar ut ett granatäpple (det brukar ju sprätta och skvätta i hela köket).
Man skär av toppen - precis som när man gör en pumpalykta, förklarade Julius. Då ser man ungefär var väggarna i granatäppet sitter, och där skär man skåror i skalet och viker ut klyftorna, och petar ut kärnorna. Så här ser det ut:
I barnens fruktsallad var det granatäpple, apelsin, vindruvor och äpple. Jag nöjde mig med granatäpple och apelsin, visserligen över kolhydratgränsen, men så fick det bli. Till min fruktsallad åt jag grädde och en maräng (blev äggvitor över sen jag gjort majonnäs i dag, och eftersom ugnen ändå var igång gjorde maränger med sukrin i).

Dagens mat:
Frukost Äggröra med grädde, stekt bacon, en halv avocado, te med grädde
Lunch Broccolisoppa, några ostskivor
Middag Hamburgare med avocado och coleslaw, fruktsallad med granatäpple och apeslin, LCHF-maräng och vispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar