tisdag 15 februari 2011

Pannkaksdags!

I dag blev det i alla fall pannkaka, det som jag hade siktet inställt på redan i går. Extra bra visade sig mitt middagsval vara när jag kom till affären, för där hittade jag gräddost (38 procent, mums!) och bacon på extrapris.

Jaha, smakar LCHF-pannkaka som vanlig pannkaka? Har man inte ätit ugnspannkaka på väldigt länge som jag inte har gjort, känns den väldigt riktig. Men börjar jag tänka efter, så inser jag att den inte har samma tunga konsistens - fast det gör ju verkligen inget! Har alltid älskat pannkaka, men brukar få magknip av det, vilket har gjort att jag undvikit det i möjligaste mån. Sån tur att man då kan äta LCHF-pannkaka och må så bra efteråt.

Så här gjorde jag min pannkaka:
strimlade två paket bacon, la det i en liten långpanna med lite smörklickar. Ställde in det i 225 graders värme i cirka tio minuter. Under tiden vispade jag ihop åtta (!) ägg, 2 dl grädde och 250 gram keso. Rev drygt 150 gram gräddost och blandade ner i smeten. Tog inget extra salt, för både bacon och osten (som smakade ganska salt) bidrar med sälta. Så var det bara att hälla på smeten och grädda i ugnen ungefär 25 minuter.

Tog lite av mammas osötade (åtminstone minimalt sötad) lingonsylt till - är inte så förtjust i lingonsylt men det blir lite trist att äta pannkaka utan sylt. Fast jag åt inte upp som syns på bilden. Ser det inte gott ut, förresten?! Och så ett glas mjölk till - enda gången jag dricker mjölk till maten!


Dagens mat
Frukost mezeyoughurt med kardemumma, ett kokt ägg, te med mjölk
Lunch Gårdagens låda, vitkålssallad
Mellis Ganska många skivor gräddost, några skivor rökt korv, te med grädde
Middag Fläskpannkaka med lingonsylt, mjölk



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar