lördag 31 mars 2012

Grillsäsong

Grillsäsong är det året om. Jag som bor i lägenhet får nöja mig med min grillpanna i gjutjärn från Hackman, som säkert väger fem kilo eller något sådant. Går i alla fall inte att lyfta med en hand, men även med två händer är den tung att lyfta.
I dag grillade jag entrecote. Barnens köttbitar grillade jag på båda sidor och efterstekte i ugnen, de gillar inte så blodigt. Funkar inte att grilla på spisen tills de är genomgrillade, så ligger dimman tät. Gjorde den ändå i dag, det är i princip omöjligt att lyckas bra med grillning i grillpanna, på spisen. 
Gott blev det i alla fall, min bit blev alldeles lagom röd. Gjorde en rödvinssås med gul lök och vitlök som jag fräste i smör. Hade i lite tomatpuré, vatten, kalvfond, rött vin och timjan och så fick det koka rejält länge. Silade av allt "gruffs" som min äldste son skulle säga, och rundade av med en rejäl smörklick.
Barnen åt potatisklyftor till och ratade min varma sallad med gul lök, äpple, gula kantareller, osttärningar (som smälte och blev gegga - gott ändå!) och färsk babyspenat.  På det hela en mycket god middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar