fredag 19 oktober 2012

Bästa LCHF-brödet

Nu har jag provat att baka på mandelmjölet jag köpte häromdagen. Måste hålla med syrran, som jag fick receptet av, att det här är det absolut bästa LCHF-brödet. Receptet finns visst på flera LCHF-bloggar och receptsajter, och ursprunget vågar jag inte uttala mig om. Men här är det iallafall.

1,5 dl mandelmjöl
2 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 msk smält smör eller olja
1 dl crème fraîche

Blanda ihop de torra ingredienserna först. Rör sedan ner ägg, fett och crème fraîche.

Bred ut till en rektangulär kaka eller klicka ut till "frallor". Grädda i 15 minuter, 200 grader.

Mina kommentarer:
Jag hade nästan slut på fiberhusk, hade mindre än en matsked hemma, men det blev bra ändå. Bakade ut smeten som foccacia, stänkte på olivolja och strödde över flingsalt innan jag gräddade det.
Ska man baka frallor, behöver nog smeten svälla en liten stund först.
Crème fraîche går säkert bra att byta mot ett lättare alternativ om man vill det. Kanske kesella?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar