onsdag 25 januari 2012

Dagens middag


Matlagning ska vara enkel och okomplicerad, iallafall till vardags. Och den ska vara så pass enkel att man kan klara sig utan recept. Jag äger många kokböcker men ser dem mest som inspiration. Ytterst sällan jag kan följa ett recept helt och hållet, måste alltid ta bort och lägga till och göra lite annorlunda. Det enda recept jag följer till punkt och pricka är bearnaisesås, men så misslyckas jag nästan alltid...

Det är också därför det här blir mer beskrivningar av hur jag lagat något, än ett regelrätta recept. Men så där är det när jag stickar också, jag har svårt att följa beskrivningen, måste ändra och göra lite annorlunda och lite bättre. Det är inte alltid det blir så bra. 

I kväll blev det köttfärsbiffar på en höft. Tog 1 kg köttfärs, hade i två ägg, en pressad vitlöksklyfta, en skvätt grädde (ska jag gissa på 1 dl?), 3 tsk salt (jag mätte faktiskt) och några varv med pepparkvarnen. Sen hittade jag en halv citron i kylskåpet, som jag pressade ner. Halva smeten stekte jag som den var, i den andra halvan blandade jag smulad fetaost och färsk hackad basilika.

Barnen föredrog biffarna utan fetaost (precis vad jag hade räknat med). Till sina biffar fick de couscous och en kall sås på creme fraiche, youghurt och basilika. Eftersom jag inte gjorde något tillbehör till mina biffar kändes det mer matigt med en varm sås. Så jag gjorde en sås på ajvar relish, lite creme fraiche och grädde. Riktigt gott blev det. Åker med i matlådan till jobbet i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar