måndag 30 april 2012

Nu tar jag verkligen bort kolhydraterna!


Jag mår väldigt bra av att äta LCHF. Magbesvären har försvunnit (men ger sig till känna så fort jag stoppar i mig kolhydrater) och jag drabbas aldrig av blodsockerfall längre. Men vikten står still. Gick ner några kilo i början, men sen har det stått stilla. Nu är jag lite trött på det och tänker att det får bli LCHF-hårdkörning nu, på riktigt. 

Här är definitionen av LCHF-kost enligt Sten Sture Skaldeman. Så lite kolhydrater äter jag inte. 

Alla LCHF-bloggar, tidningar, böcker, receptsidor svämmar nu för tiden över med LCHF-godsaker. När jag började med LCHF för fyra år sedan fanns inte kokosnötsmjöl, fiberhusk, pofiber och sukrin i några recept överhuvudtaget. Är det så att de flesta av oss som äter LCHF inte har lyckats göra upp med vårt sockerberoende? (Nej, man blir nog aldrig av med det. Precis som en alkoholist alltid är alkoholist, även om en nykter sådan, så är vi sockerberoende alltid sockerberoende, även om "nyktra" sådana). Det finns en marknad för alla recept på LCHF-kakor och LCHF-bröd, och vi slukar detta med hull och hår, för vi längtar fortfarande efter alla dessa godsaker.

Hur känslig man är för kolhydrater är ju väldigt individuellt, men jag har insett att min toleransnivå är väldigt låg. Jag stoppar gladeligen i mig chokladbitar och nötter och low carb-kakor och annat "tillåtet" och underhåller på så sätt hela tiden min kolhydratlängtan. Det, i kombination med tillfredsställelsen i att äntligen "få" äta mycket och inte behöva räkna kalorier och points och fundera på hur jag maximerar matmängden mot antalet points, gör att jag stoppar i mig alldeles för mycket. Min längtan efter att äta - äta mycket - har inte försvunnit med LCHF. Jag har tagit LCHF-kosten som intäkt för att äta utan att behöva tänka på hur mycket. Det funkar ju så tillvida att jag inte går upp i vikt, utan håller den. Vilket känns fantastiskt, när man i hela livet kämpat mot detta.

Så: mitt recept mot detta är nu att verkligen äta LOW CARB. Bort med frukostyoughurten, in med stekta ägg (jag vet, jag steker i telfonpanna. Men de fastnar alltid i min gjutjärnspanna, trots mängden fett). Bort med nötter och en bit mörk choklad då och då. Bort med brödsubstitut på kokosnötsmjöl och bort med kakor och sukrin. Bort med stora lass med grönsaker och sallad till maten (en kvarleva från mitt tidigare liv där ett av främsta viktminskningsknepen var att äta sig mätt på sallad innan man åt själva maten).

Jag vet: LCHF är ingen bantningsdiet som man äter ett tag och när man nått sitt mål återgår man till sin gamla kost. LCHF är en livsstil. Men eftersom mitt främsta syfte med att äta LCHF var att gå ner i vikt, ska jag nu köra en striktare variant för att se om det gör någon verkan.

3 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet! Känner igen mig i allt du skriver!
    Ha en fin kväll!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. att ta bort mjölkprodukter kan göra stor skillnad, heja dig!

    SvaraRadera
  3. Ska verkligen prova det. Jag har tagit LCHF som intäkt för att äta ost och grädde i massor...

    SvaraRadera