söndag 8 april 2012

Godaste efterrätterna

I all sin enkelhet är hallon och vispad grädde en suveränt god efterrätt. Alla andra i sällskapet åt också chokladkaka och glass - men åh vad skönt att inte ens brottas med suget eller tankar som "det är ju ändå påsk, jag unnar mig en liten bit".
Påsken (liksom julen) är en väldigt LCHF-vänlig mathelg. Ägg, lax, skinka, ost, köttbullar, grönsaker. Min enda "synd" denna helg var den hälsingska ostkakan hos fd svärmor igårkväll. Synd och synd, hälsingeostkaka reds med lite vetemjöl, men det är nästan marginellt. Och saftsåsen hoppade jag över.
Till er som sätter likhetstecken mellan ostkaka och småländsk ostkaka, kan vi hälsingar bara säga: nej, det är inte riktig ostkaka, det är pudding. Hälsingeostkaka görs på ostmassa som reds med lite vetemjöl. Sedan gräddas massan i en form. När den ska ätas skär man den i skivor, som värms med grädde i ugn. Resultatet är en riktigt ostig ostkaka. Konsistens som en mjukare halloumi, smak som helt olagrad ost. Innehåller inget tillsatt socker alls, och definitivt ingen mandel. Det är en rätt man antingen verkligen älskar eller inte alls klarar av att äta. Jag tillhör den första kategorin.
I Norrala, som jag kommer från, äter vi ostkakan med vispad grädde och hallonsylt. I Söderala, grannsocknen som exmaken kommer från, nöjer de sig med bara saftsås.
Recept på Hälsingeostkaka finns till exempel här.
Kanske inte världens lättaste och snabbaste efterrätt att laga. Har aldrig gjort egen ostkaka och min mamma har bara gjort det ett par gånger. Enklast är att köpa :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar