tisdag 19 juni 2012

Nästan LCHF-buffé

Efter en helg av matlagning och bakning och i viss mån städning (det måste ju se ok ut på toaletten iallafall när man har gäster) hade jag igår min sommarbjudning. Enkelt koncept som blivit tradition: en vardagskväll i juni, mellan skolavslutning och midsommar, bjuder jag mina kvinnliga bekanta på en kväll med mat, prat och dryck. I år hade 25 tackat ja, och jag insåg dagen innan att det nog skulle saknas en sittplats. Men jag vet också sedan tidigare år att det alltid ät några som blir sjuka eller får förhinder i sista stund. Så även i pr, så vi fick alla plats.
Jag lagade inte en renodlad LCHF- buffé, gjorde till exempel vanlig pajdeg och avstod från att göra marängbottnar med sukrin i till alla, efter att ha googlat på detta lite). Potatisen hör inte heller hemma på en LCHF-buffé - men den hade jag kunnat hoppa över, den gick verkligen inte åt! Utanför bilden är bröd, ost och smör, fick helt enkelt inte plats på bordet.
På buffén: rimmad kyckling i senapsmarinad, kalvstek, gravad lax, trattkantarellpaj, citronmarinerade grönsaker, sallad, gurk- och myntsalsa, örtagårdssås och färskpotatis.
Idag blir det rester till middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar