torsdag 21 juni 2012

Goda kycklingröran

Var så trött när jag kom hem idag, att jag var tvungen att lägga mig och vila. Sov en timme, sen tog det ytterligare 50 minuter innan jag orkade ta mig upp. Var hungrig men både matlagningslust och inspiration stod på noll. Kom då att tänka på en macka med kycklingröra som jag blev bjuden på av min kompis Lena för sisådär femton år sedan, och som jag då fick receptet på.
I orginalreceptet, som kommer från Allt om mat, serveras röran på en stor skiva lantbröd. Men det vet vi ju alla det inte behövs! Här kommer receptet, som är beräknat för fyra. Jag tycker nog att man kan ta lite mer majonnäs.

Stek 3-4 kycklingfiléer, salta och peppra.
Blanda:
1 kruka hackad basilika
1 krm sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
3 msk majonnäs
2 dl crème fraîche
1/2 tsk salt

Skiva kycklingen, blanda ner i såsen. Lägg blandad sallad (roman och ruccola) på tallrikar, fördela röran över. Hyvla över parmesan och droppa över olivolja.

Suverän sommarlunch eller som lättare kvällsmål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar