onsdag 27 juni 2012

LCHF - inte en högprotein-diet

På midsommaraftonen umgicks jag med ett gäng människor jag inte träffat tidigare. Naturligtvis kom min diet på tal. En av kommentarerna var att det skulle vara ohållbart om alla människor övergick till den här kosthållningen, och så gjordes hänvisningen till att protein (animaliskt) är väldigt resurskrävande att framställa. Jag förklarade då att LCHF inte innebär att man ökar på proteinintaget, utan att man äter "normalt" med proteiner och byter ut kolhydraterna mot fett. Här är definitionen av LCFH. Jag förväntar mig inte att människor som inte äter LCHF ska vara insatta i detta, utan förklarar gärna detta.
Däremot blir jag både häpen och irriterad när flera svenska medier i dag har artiklar om att proteinrik kost ökar risken för stroke, och i dem antyder att LCHF är en högproteinkost. Det visar på en oerhörd okunskap.
Mest besviken blir jag på DN. Nu kan visserligen inte Anna Bratt ta ansvar för att en webbredaktör drar sina egna slutsatser av artikeln och sätter rubriken "LCHF ger ökad risk för hjärtsjukdomar" på startsidan på DN.se (låg där i morse, inte nu längre).

Läser man lite mer om denna studie, får man ganska snart klart för sig att det inte är en ny studie, resultatet redovisades redan 2007. Studien är inte inriktad på LCHF-kost, varför det är svårt att dra några slutsatser kring hur LCHF påverkar människor. Och kvinnorna som åt lite kolhydrater var inte ens i närheten av att komma ner i den mängd kolhydrater LCHF tillåter. Studien har inte tagit hänsyn till vilken sorts protein eller vilken sorts kolhydrater personerna har ätit (något som är viktigt inom LCHF), säger inget om hur strikta personerna var med sin kost, eller hur kosten har förändrats under de 15 åren. I nyhetsartiklarna lyfts bara förhållandet lite kolhydrater - mycket protien fram, vilket ju inte alls är LCHF. Man får också känslan av att undersökningen gjorts på personer som ätit LCHF, vilket ju inte alls är fallet.

Den här "nyheten" har naturligtvis fått alla LCHF-förespråkare att reagera starkt i dag. Här är länkar till några av de mest kända LCHF-företrädarna och artiklar på deras bloggar.
Kostdoktorn/Andreas Eenfeldt Dagens återuppvärmda LCHF-larm
Anna Hallén: Fräckt, dåligt, skrämmande!
Annika Dahlqvist Ökar köttintaget risken för stroke?

2 kommentarer:

  1. Dessutom har man inte kollat vad de har ätit under 16 år, utan bara vad de åt vi strattillfället för 16 års sedan :(

    /Mia

    SvaraRadera
  2. Ja, tokigheterna i den här studien - och i artiklarna om den - går att göra hur lång som helst!

    SvaraRadera