lördag 26 mars 2011

Lördagslyx

Matlagning ska inte vara så krångligt tycker jag. Särskilt de veckor jag inte har barnen får det så lov att gå extra fort och lätt. Ofta kan det ju räcka med att plocka ihop lite saker ur kylskåpet - en bit ost, oliver, ägg, en tomat, lite skina, majonnäs. Det blir man mätt på. Gott är det med. I dag gjorde jag en utflykt till Bergianska trädgården och Edvard Anderssons växthus med min bror Lars och svägerska Eva. Jag hade inte planerat min mat så noga, så när vi skulle fika insåg jag att jag behövde något att äta. Så det blev en macka (ajajaj!) med ost och skinka. När jag kom hem vid fem var jag så trött, men behövde något i magen för att överhuvudtaget orka göra något mer. Tog lite salami och ost, och sen lite youghurt. Nu har jag precis lagat middag, också det enklast tänkbara - men verkligen jättegott. Titta här bara: Trattkantareller från frysen, stekta i smör och så ihopkokade med lite grädde. Grön sparris, tomat, oliver och basilika - hastigt stekta i smör. En bit kött (rostas) stekt i smör. Halvvägs in i måltiden kom jag på att jag också hade tagit fram kryddsmör ur frysen. Men en halväten köttbit ser inte så aptitlig ut på bild, så jag tog ingen där smöret är med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar