torsdag 24 mars 2011

Keep on jogging!

I dag kommer det inte att handla så mycket om mat, utan mer om att jag har börjat jogga. Ja, ni hörde rätt! Vore det inte för att jag hade satt upp ett delmål och ett mål, så skulle jag inte ta mig ut. Men nu finns det liksom inget att välja på - ska jag orka springa tre kilometer den 14 april (Ljusruset), fem kilometer (Vårruset) den 25 maj och en mil den 3 september (Tjejmilen), så vill det till att jag får upp flåset.
Tre kilometer är ju ingenting, säger ni kanske. Näe, det kanske det inte är. Men ärligt: jag tror aldrig att jag i hela mitt liv har sprungit tre kilometer. Varför skulle jag ha gjort det, liksom?

Så nu har jag äntligen kommit igång med träningen ordentligt (hållt på i fyra veckor nu) och varvar power walk, pass på Friskis & Svettis och gå/joggingturer.
Fortfarande tycker jag att det är rätt så plågsamt att springa och kör intervaller, då jag springer två minuter/går två minuter. I går sprang jag fem, gick några minuter och sprang fem till. Ska öka det med en minut i taget, tänkte jag.

I helgen som jag kände jag mig lite matt, och förstod precis vad idrottsmän menar med att "kroppen inte svarade". Fanns liksom ingen energi, men tränade trots det. Men annars har det inte varit några problem att äta LCHF och träna, har aldrig känt av någon brist på ork eller att det inte skulle finnas energi. Så det här med kolhydratladdning inför loppen (nåja, det behövs nog inte för de där sträckorna som jag ska springa) skippar jag. Undrar om det finns någon LCHF-motsvarighet, hur man ska ladda inför långlopp? Eller så behöver man inte det med den här kosten. Kan Björn Ferry, så måste ju andra idrottsmän kunna. Undrar om han laddar på något särskilt vis inför tävlingarna? Skulle vara intressant att höra, om någon vet något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar