måndag 8 oktober 2012

Vill du ha ett fikon?

Första gången jag åt färska fikon var en besvikelse. Denna lyxiga frukt tillhörde verkligen inte det ordinarie utbudet i en vanlig livsmedelsbutik för femton år sedan. Så när jag väl köpte mitt första färska fikon kunde jag inte fatta grejen. Nu vet jag att fikon ska vara riktigt riktigt mogna för att komma till sin rätt.
Häromdagen när jag handlade grönsaker och ägg på torget i Blackeberg, sålde de även fikon där. Tre stycken för tio kronor. Jag började klämma och känna, och försäljaren sa att han hade perfekt mogna, och plockade fram fantastiskt djuplila, mjuka fikon.
Kolhydratnivån ligger på nästan 12 gram, lite väl hög alltså för att räknas till LCHF. Men vissa saker måste man få njuta av. Så jag säger som byrådirektör H.k. Bergdahl: ska du ha ett fikon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar