torsdag 11 oktober 2012

Kolhydrater blockerar mättnadskänslan

Påståendet är inte grundat på några vetenskapliga rön, utan enbart egen (och andra LCHFares) erfarenhet. Väldigt många människor frågar "blir du verkligen mätt när du inte äter potatis/pasta/ris till maten?" och svaret är utan tvekan JA. Jag blir till och med mättare. Ta hamburgare som exempel. Förut åt jag alltid två hamburgare med bröd när jag lagade det hemma, för att bli mätt. Av gammal vana lagar jag samma mängd nu, men det är sällan jag orkar med mer än en hamburgare utan bröd. Precis samma erfarenhet har min syster gjort.

Och det går igen i all mat - förut lassade jag i mig mat och kolhydrater för att bli mätt, nu tar jag pastasåsen och kokta grönsaker till, och blir precis lika mätt - kanske mättare eftersom jag är mätt en längre tid nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar