lördag 13 oktober 2012

Jösses vilken äppelpaj

Häromveckan var jag hos syrran och åt äppelpaj - den godaste LCHF- pajen jag hittills ätit. Fast jag överträffade den nog idag. Och eftersom jag för en gångs skull var lite noga och mätte allt, kan jag idag dela med mig av ett recept.

Den här smuldegen behöver 15 minuter i ugnen, så ett tips är att ställa in bara äpoelbitarna först i 10-15 minuter så att de hinner bli mjuka. Paj med hårda äpplen är inte gott, tycker jag.
Hur många äpplen som behövs är lite efter eget tycke och smak. Är man som jag, som tycker att degen är det viktigaste i en paj, så räcker tre stora äpplen. Jag orkar inte ägna mig åt att skala äpplen till paj, skivar man dem i tunna skivor kan skalet gott sitta kvar.

Okej, nu kör vi. Godaste äppelpajen:
Skiva valfritt antal äpplen, lägg i form. Ställ in i mitten av ugnen i 10-15 minuter, 200 graders värme.
Smält 100 gram smör. Rör ner 2 msk sukrin, 2 dl mandelmjöl, 1,5 dl kokosflingor (ev körda i matberedare till "mjöl") och 1 dl hackade nötter:mandel.
Ta ut äpplena, strö på lite sukrin (max 1 msk) och pudra på kanel. Fördela smuldegen jämt över äpplena och grädda i 15 minuter.
Servera med vispad grädde/vaniljsås eller vad du nu vill ha till.
Den här pajen kan man servera utan att skämmas till kolhydratätare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar