lördag 20 oktober 2012

Hellre tjock och frisk än sjuk och smal

Egentligen ingen nyhet, att det är bättre att vara tjock och frisk än sjuk och smal. Men det är en intressant artikel i SvD idag, som berättar om en studie som visar att en sund livsstil är mycket viktigare än vikt och BMI. "Oavsett om man räknar BMI eller fettprocent framstår kroppsvikten allt mer som ett grovt mått som ofta missar målet."
Många överviktiga visar inte alls tecken på diabetes, högt blodtryck eller dåliga blodfetter. De friska feta har i själva verket betydligt bättre hälsa än den stora gruppen smala men sjuka, som utgör en femtedel av alla normalviktiga.

Jag tränar 3-4 gånger i veckan, äter LCHF och sover ordentligt. Jag har jättelågt blodtryck och låga kolesterolvärden. Jag är i princip aldrig förkyld eller sjuk.
För första gången i mitt snart 45-åriga liv har jag bra kondition. Jag orkar springa en mil (jag känner massor med smala människor som inte orkar det). Men jag går inte ner i vikt. Och det har jag på något vis accepterat, att det får vara så. Jag är ju väldigt frisk ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar