lördag 10 november 2012

God fisksoppa

Mer fisk måste vi äta, jag och barnen. Eftersom jag själv är rätt petig med fisk (det får liksom inte smaka för mycket fisk...) är inte mina barn några jättefans av fisk, eftersom de inte får det så ofta. Jag kommer själv från en familj med rätt dåliga fisktraditioner och har liksom aldrig fått in vanan att laga/äta fisk. Barnen är betydligt duktigare på att äta fisk än vad jag var i deras ålder. Jag höll mig borta från allt vad fisk hette fram till jag var 18. Då vågade jag mig på gravad lax och sen några räkor.
Ikväll gjorde jag en fiskgryta/soppa som åtminstone gick hem hos yngsta sonen.
Skalade en påse räkor (500 gram) och fräste skalen i lite olivolja och kokade dem sen med 5 dl vatten och vitt vin (ca 2 dl vin) ett litet tag (6-7 minuter). Det luktar verkligen inte gott!
Fräste sedan en bit purjolök och en halv fänkål i strimlor plus två vitlöksklyftor. Hällde sedan på buljongen och då gick de koka ett tag. Hade sedan i en röd paprika i strimlor och en tomat skuren i rejäla bitar. Hade kanske 200 gram lax i frysen som fick åka ner i soppan mot slutet (skuren i kuber), och så räkorna.
Serverades självklar med hemgjord aioli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar