måndag 17 december 2012

Kyckling för fyra dagar

 
Häromdagen gjorde jag en thaikycklinggryta. Receptet fick jag via facebook, där min vän Katarina hade lagt upp en bild. Det såg så gott ut, så jag frågade efter receptet.
Min gryta ser inte så jättesmarig ut, mest brun. Men god var den. Och en omgång räckte till mat åt mig i fyra dagar och en dag åt en av sönerna. Jag minskade på currymängden, till ungefär en halv burk. Uteslöt också färsk koriander, för det är ungefär det läskigaste jag vet.
 
Här är Katarinas recpet:
 
Riv lite ingefära och pressa ett par klyftor vitlök. Fräs i olja i wokpanna. Lägg sen i kycklinglårfilé som du skurit i bitar. Stek kycklingen så den blir genomstekt. Strimla en grön, en gul o en röd paprika lägg i grytan. Häll i en burk kokosmjölk, 2 msk fisksås, 1 tsk sambal oelek, i burk röd currypasta och 10 kaffirlimeblad. Låt det puttra några minuter. Hacka koriander och strö över grytan.
 
Jag använde ett stort tråg färsk kycklinglårfilé, drygt 800 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar