tisdag 18 december 2012

Festinspiration


Trots att jag sällan lagar mat efter recept, äger jag en ansenlig mängd kokböcker. Jag tycker väldigt mycket om att läsa om mat och titta på bilder av mat. Det ger inspiration till den egna matlagningen. För det mesta klarar man sig utan särskilda LCHF-kokböcker - det är ju i princip bara att laga "vanlig" mat men hoppa över kolhydrattillbehören och använda fetare produkter när recepten säger matlagningsgrädde. Men ibland kan det vara skönt med LCHF-kokböcker och recept, där jag kan få lite tips och någon har tänkt åt mig. Som hur man bäst gör en pizzabotten eller vad jag ska servera till pastasåsen i stället för pasta. Eller hur jag ersätter potatissalladen på picknicken.

För ett tag sedan fick jag boken "LCHF till fest" i min hand. Den är skriven av Jens Linder och bilderna är tagna av Stefan Wettainen. Titeln säger festmat, men vi pratar inte bara oxfilé, renfilé och ostron, utan även surkål och ugnsbakat sidfläsk. På det hela taget god LCHF-mat som man utan att skämmas kan bjuda kolhydratätare på.

Boken är indelad i kapitlen tilltugg, förrätter, varmrätter och efterrätter. Jens Linder ger också lite tips och råd som underlättar matlagningen, samt olika menyförslag.

Jag har alltid gillat Jens Linders recept. Han har känsla för vad som ligger i tiden, recepten känns nytänkande samtidigt som de ofta har basen i traditionell husmanskost. Så även här. Ostfondue, en gammal sjuttiotalsklassiker, följs av grillad gös med shiratakinudlar och sallad med asiatiska smaker.

Att en riktigt kock fastnat för LCHF tycker jag är väldigt kul (råkar också veta att fotografen Stefan och hans fru Maria äter LCHF emellanåt). De flesta LCHF-kokböcker är annars skrivna av "vanliga" människor. Absolut inget fel i det, men det finns LCHF-kokböcker där jag ibland undrar på vilka grunder han/hon fått ge ut en kokbok. Känt namn + lyckats gå ner i i vikt = ge ut kokbok. Då tycker jag det känns väldigt mycket mer lockande och spännande med en LCHF-kokbok skriven av en riktig kock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar