fredag 28 september 2012

Köttfri fredag

Istället för köttfri måndag blev det en köttfri fredag. Fast det är inte helt sant, för jag åt köttfärs till lunch. Men till middag blev det wokade grönsaker och tofu. Det smakar ju inte så mycket så den fick marinera ett tag först i soja, olja, vitt vin och sambal oelek.
Med ett förflutet som vegetarian (det är längesen) som verkligen tyckte det var äckligt att äta kött (inte smakmässigt utan läbbigt att äta djur, liksom. Fisk tyckte jag helt enkelt inte om) känns det ibland lite märkligt att nu äta en sån köttbaserad kost.
Ska en sådan som jag (väldigt kolhydratkänslig) gå ner i vikt, ska grönsaker - ett salladsblad - bara användas som dekoration. Detta enligt Sten Sture Skaldeman. Men så skulle jag inte kunna leva. Den senaste tiden har jag istället ätit allt mer med grönsaker, mindre av mejeriprodukter (ersatt grädde och mjölk i kaffet med sojamjölk till exempel) och "normalt" med kött, fisk och ägg. Känns nyttigt - och är väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar