fredag 14 september 2012

För mycket socker!

Är det inte konstigt? I dagens Svenska Dagbladet finns en artikel från TT, med rubriken "För mycket fett i svenskens diet". Artikeln handlar om en undersökning som Livsmedelsverket har gjort, där 2000 vuxna personer under fyra dagar har registrerat allt de stoppat i sig.

Resultatet visar att bland de yngre är det vanligt med pizza och läsk (många dricker över fyra liter per vecka!), medan äldre stoppar i sig kakor, bullar och tårtor.
"I genomsnitt får svensken 15 procent av energiintaget från sötsaker, snacks och läsk. Allt sköljs ner med relativt stora mängder alkohol...".

Socker alltså, det är vad folk stoppar i sig. Det jag tycker är konstigt i sammanhanget är förstås rubriken - att vi äter för mycket fett. Det står inte någonstans i artikeln att vi äter för mycket fett.

Vid det här laget borde jag sluta förvånas över redigerare som inte kan sätta rubriker utifrån vad som står i texten. Jag borde heller inte klaga på dem för jag vet precis hur det är, jag har själv jobbat på flera morgontidningar som redigerare och vet hur stressigt det är. Man hinner inte alltid sätta sig in i texten helt och hållet och förstå alla aspekter onnan rubriken sätts. Ofta är det svårt att få in de rätta orden på det begränsade utrymmet. Socker är ju längre än fett, och det går inte in på översta raden. Och så vet vi ju alla att fett är farligt. Oavsett vad som står i artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar