onsdag 21 mars 2012

Skrytmiddag

Det är något med mig och fisk. Äter jag det måste jag tala om det. Känner mig duktig när jag äter fisk, på ett sätt som jag aldrig gör med någon annan mat. Innan jag var 18 åt jag överhuvudtaget inte fisk. Som barn åt jag möjligtvis paneringen på fiskpinnar, sen petade jag i skolmaten om det var fisk. I nian blev jag vegetarian och slapp både fisk (som jag inte gillade smaken på) och kött (som jag tyckte var gott, men äckligt att äta). Kräsmagad är jag fortfarande, kan absolut inte rensa fisk som jag ska äta (förr kunde jag inte heller äta räkor som jag hade skalat själv). Tycker fortfarande att det är superäckligt att få fiskben i munnen, dissekerar den innan jag äter.
Dagens stekta torsk innehöll fem äckliga ben. I övrigt smakade den bra. Tricket med att laga fisk, har jag lärt mig, är att ha mycket smör i stekpannan, inte för hög värme (missade det idag...) och mer salt än vad man tror behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar