söndag 10 april 2011

Systermiddag

I går kväll hade jag min syster, min gamla vän Lena och hennes lillasyster här på middag. Bjöd på god mat, och eftersom jag själv lagade den hade jag full kontroll på kolhydraterna och smörmängden.
Stekte varsin köttbit (rostasfilé), som jag flamberade i lite konjak (tror grejen med det är att det är festligt, verkar inte ge så mycket smak). Gjorde en riktig rödvinsås med lök, vitlök, tomatpuré och örtkryddor, som fick koka ihop ordentligt. Stekte små rösti åt gästerna, men hoppade över dem själv, och tog i stället av den varma salladen.

Receptet hittade jag i Allt om Mat, men jag ändrade lite. De skulle vara äpple i, men eftersom jag hade en äppelallergiker som gäst, plus att jag tyckte det kändes lite mal placé med äpple i kombinationen, bytte jag det mot sugar snaps.

Recept kommer här:
Stek 300 gram svamp (enligt receptet kantareller, vilket jag råkade ha i frysen, men vilken svamp som helst funkar ju) i smör.
Blanda ner en rödlök, skuren i klyftor, och sugar snaps. Stek cirka tre minuter, rör om. Vänd ner 100 gram lagrad ost, skuren i fina tärningar, och 80-100 gram spenat/babyspenat. Salta och peppra.

Ett riktigt bra tillbehör, och gott som omväxling till den kokta broccolin som jag har heltröttnat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar