torsdag 9 augusti 2012

Sonens favorit


Äldsta sonen blev erbjuden att äta middag hos sin kompis i kväll, så han ringde mig för att kolla vad det skulle bjudas på hemma. När han hörde att jag skulle göra kycklingburgare var valet lätt - middag hemma!

Receptet tror jag att jag hittade i en gammal Allt om mat. Eftersom det inte är så mycket LCHF över kycklingfärs (fetthalt sex till sju procent), har jag lagt till grädde i receptet. 
Så här gör man:
* Kör ett halvt paket bacon till "köttfärs" i matberedare.
* Blanda med 1/2-1 dl grädde.
* Mjukstek ett par, tre matskedar finhackad gul lök och en finhackad vitlöksklyfta.
* Blanda baconfärs och lök med en förpackning kycklingfärs (brukar ligga på 400 gram).
* Smaksätt med 3/4 tsk salt och knappt 1 tsk torkad dragon.
* Stek fyra burgare i smör, en minut på varje sida. 
* Lägg burgarna i en ugnsform, lägg återstående baconskivor på burgarna.
* Stek i ugnen i tio minuter, 225 grader.
Servera med tomater, avocado och bluecheesedressing (mosa en bit grönmögelost och blanda ner crème fraiche, youghurt eller vad du nu har hemma).

Jag åt mina burgare i salladsblad (med kniv och gaffel faktiskt), men sonen åt med hamburgerbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar