måndag 13 augusti 2012

Det blir en dag på stranden

Jag tillhör de lyckligt lottade som fortfarande har semester, närmare bestämt i nio dagar till (idag medräknat). Helt enligt planerna är det sol, så när tonåringen har vaknat (när beror på hur länge han låg och läste i natt) och tvätten är tvättad, går vi till stranden.
Fika på stranden är ett måste för oss alla tre, så jag gjorde precis ett frö- och kesobröd som passar bra att göra matsäcksmackor av. Receptet har jag fått av min syster som i sin tur hittade det på LCHF-gruppen på Facebook.

Rör ihop 250 gram keso ( en liten burk) och 3 ägg.
Blanda i en separat skål 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk salt, 1 dl sesamfrön, 1/2 dl linfrön och 1/2 dl solrosfrön (andra frön går naturligtvis också bra). Rör ner i ägg-kesosmeten. Låt svälla någon minut.
Bred ut på bakplåtspapper (så pass runt att i stort sett hela papperet täcks) grädda i 13-15 minuter mitt i ugnen i 175 grader.
Drar du papperet från plåten när det är färdiggräddat, svalnar brödet fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar